söndag, november 26, 2006

Ostrukturerat..


Tyckte jag hörde "Vad är äkta ..kärlek?"

Jag skulle vilja säga att termen "äkta" är en del utav vårat personliga skönhetsbegrepp. En ren definitionsfråga alltså. Dömt att misslyckas, då det ger intryck av att vara fast förankrat, som en sorts fysisk mekanism så som t.ex. "hunger". Det är väl där någonstans problemen börjar..

Ronnie är en fin kille. Han pratade..

Ja, precis Ronnie, det var ju detta jag menade när jag skrev personligt. Kul att du beskriver just dina egna, högst subjektiva värderingar.. Men vi fastställer ingen referens här. Du går ju in lite på olika sorters kärlek, och det kan jag hålla med om; ingenting är varken icke-kärlek eller riktig kärlek. Eller någonting annat, för vad fan ska man kalla resten? Är t.o.m. purt hat -kärlek? Eftersom en relation, ett reaktionsväv byggs upp? Ungefär så som vår sinnliga receptivitet jobbar, eller vad tycker du? Maten vi äter, ljud, musik etc. som vi dagligen kontaktar, värderar, uppskattar, stöter bort osv. Det mesta ligger på samma nivå, i en slags fleromättad gröt. T.ex. "Jag älskar äpplejuice.." Vi stöts till och från varandra.. Man skulle ju kunna tycka att det som ligger än varmast om hjärtat, det jag står för, och framför allt vet är JAG; är sann kärlek (men det behöver ju inte vara samma sak som känslor.) Och så vidare.. Om jag äter en chockladbit, hur vet jag då att jag verkligen gillar den? Hur vet jag att jag är chocklad-72%-kakao-typen? Borde jag börja föra anteckningar över all chocklad, all skolmat, alla saker jag får (men inte riktigt vet vad det är..)? Om fläskfilén var godare än köttbullarna jag åt i torsdags, och faktiskt gillade riktigt mycket, vad drar jag för slutssats här? Är det bara FingerMarie-kopiorna från Lidl, som jag -karaktärsvaga Arne bara MÅSTE ha, jämt.. som verkligen är någonting för mig?

0 kommentarer:

Skicka en kommentar

Prenumerera på Kommentarer till inlägget [Atom]

<< Startsida